Contractvrije zorg
Taboo Treatment heeft ervoor gekozen om zorg te bieden zonder contracten af te sluiten met zorgverzekeraars. Je zorg wordt wel (deels) vergoed.
Waarom hebben wij die keuze gemaakt?
Wij vinden dat de macht over de zorg bij cliënten en hun hulpverleners moet liggen en niet bij de zorgverzekeraars. Sturen op echte kwaliteit is wat ons betreft veel belangrijker dan alleen behandelen op basis van kosten. De cliënt en behandelaar bepalen bij ons samen de inhoud en duur van de behandeling, omdat elk individu anders is en dus andere behoeftes heeft. Met contracten bepalen de zorgverzekeraars wat we doen en hoeveel behandelminuten we mogen besteden aan jou, wat de vrijheid naar onze mening teveel beperkt. Natuurlijk houden we ons altijd aan de wettelijke kaders van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en de kwaliteitseisen van de beroepsgroep en vereniging (LVVP). De NZa stelt jaarlijks de vergoeding vast zoals omschreven in de wet marktordening gezondheidszorg (WMG). Zorgverzekeraars gaan helaas niet altijd mee in deze vaststelling van tarieven en bepalen zelf, vaak zonder onderhandeling, wat zij ‘marktconform’ vinden en het tarief is dus bij elke verzekeraar anders. Daarnaast vinden we jouw privacy belangrijk en willen we niet zomaar verplicht worden om de inhoud van de dossiers of administratie te laten inzien.
Wat is het effect van deze keuze op jou?
We behandelen nooit langer dan nodig of gepast, maar je hoeft niet de druk te voelen je binnen een x aantal sessies beter te moeten voelen. Taboo Treatment stuurt op elke laatste dag van de maand een factuur aan jou (volgens de NZa normen) en je kunt deze zelf indienen bij de zorgverzekeraar, mits je een verwijzing hebt aangevraagd en ingediend. De hoogte van de vergoeding die je krijgt van je zorgverzekeraar is afhankelijk het type polis dat je bij je verzekeraar hebt afgesloten. Tot en met 2024 kon je kiezen voor een restitutiepolis, maar helaas zijn die per 2025 afgeschaft. Er is wel een overgangsregeling als je in 2024 een restitutiepolis had; dan krijg je 100% van de psychologische zorg bij ons vergoed. Heb je gekozen voor de vaak goedkopere naturapolis, dan krijg je een percentage vergoed dat meestal rond de 70% ligt. Bij een duurdere polis is dit percentage vaak hoger. Hoe hoog jouw vergoeding is, kun je opvragen bij je zorgverzekeraar. Wij raden aan ze altijd even te bellen voor je start met behandeling, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Wat je niet vergoed krijgt, betaal je zelf. Iedereen betaalt eigen risico, ongeacht je polis of dat je bij een zorgverlener met of zonder contracten in behandeling bent. Als je de factuur die je van de psycholoog krijgt meteen indient, heb je meestal het vergoede bedrag al op je rekening staan van de verzekeraar voordat de betalingstermijn van de factuur verloopt.
Aanvullende informatie over je verzekering vanuit de wetgeving die wellicht interessant voor je is.
(BRON: Landelijke Vereniging van vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten, 2023)
De naturapolis biedt recht op zorg: De restitutiepolis garandeert de betaling van de zorg, waar de naturapolis de zorg garandeert; dat verschil is van belang. Voor een naturapolis wordt zorg ingekocht door middel van contracten. Van de verzekerde wordt verwacht dat hij naar een gecontracteerde zorgverlener gaat. De patiënt met een restitutiepolis heeft meer vrijheid, omdat de vraag of een zorgverlener gecontracteerd is niet relevant is voor hem. Voor een zorgverlener zonder contract is dit verschil in polissen dus van belang: de patiënten met een restitutiepolis krijgen 100% van de kosten vergoed, terwijl de patiënten met een naturapolis slechts een deel vergoed krijgen; die moeten dus zelf bijbetalen. Een restitutiepolis is duurder dan een naturapolis, enkele euro’s tot tien euro per maand.
Artikel 13 Zorgverzekeringswet: het recht op vergoeding
In artikel 13 van de Zorgverzekeringswet is bepaald dat een verzekerde met een naturapolis ook recht heeft op vergoeding als hij kiest voor een behandeling door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Die vergoeding moet zodanig zijn dat er geen sprake is van een ‘hinderpaal’, dat wil zeggen een belemmering om naar een niet-gecontracteerde zorgverlener te gaan. De wet zelf geeft niet aan wat die vergoeding moet zijn, maar uit jurisprudentie blijkt dat deze vergoeding minimaal 75% van het marktconforme tarief van de betreffende verzekeraar moet zijn. Dus als u geen contract heeft en u behandelt een patiënt met een naturapolis, dan heeft deze patiënt (dus niet de zorgverlener) recht op een vergoeding van de verzekeraar van 75% van het marktconforme tarief van die verzekeraar. Maar we zien dat verzekeraars toch vaak een lager percentage vergoeden, omdat zij de rechterlijke uitspraak niet volgen. Daardoor verschilt de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg per zorgverzekeraar en per naturapolis. In het algemeen wordt 60-80% van het marktconforme tarief vergoed. Het marktconforme tarief is het gemiddeld gecontracteerde tarief van de betreffende verzekeraar en dat is dus lager dan het NZa-tarief.
Uitspraak Hoge Raad uit december 2022: wat als de zorgverzekeraar minder dan 75% vergoedt?
Als de verzekeraar minder dan 75% vergoedt, is er een kans dat de patiënt toch recht heeft op een hogere vergoeding; hier geldt het eerdergenoemde hinderpaalcriterium. Dit houdt in dat de vergoeding bij een naturapolis niet zó laag mag zijn dat dit de patiënt belet om naar deze zorgverlener te gaan. In dat geval kan de patiënt bij de zorgverzekeraar aandringen op een hogere vergoeding. U kunt bijvoorbeeld de patiënt adviseren om dat verzoek schriftelijk te doen, een mondelinge toezegging door een helpdeksmedewerker blijkt in de praktijk vaak niet voldoende te zijn.
Bij een lange wachttijd gelden andere regels voor de vergoeding: De NZa stelt dat voor een beperking van de vergoeding van ongecontracteerde zorg geen ruimte is als de zorgverzekeraar te weinig zorg heeft ingekocht of de ingekochte zorg niet voldoet aan de normen voor tijdigheid, bereikbaarheid en/of kwaliteit. Als een verzekerde niet tijdig toegang kan krijgen tot een gecontracteerd alternatief, dan voldoet de zorgverzekeraar namelijk niet aan zijn zorgplicht. In dat geval mag het vergoedingspercentage voor de verzekerde niet onder de 100% komen. Het is zinvol om uw patiënt op deze NZa-regel te wijzen als de patiënt bij een vergelijkbare gecontracteerde zorgaanbieder een wachttijd heeft van langer dan 14 weken (Treeknorm) en bij u sneller terecht kan. Hiervoor moet de patiënt zelf contact opnemen met diens zorgverzekeraar.Je