Het proces

We merken dat het voor de meeste mensen best spannend is om de stap te zetten naar behandeling; heel normaal. In duidelijke taal kunnen lezen wat er gaat gebeuren wanneer je je aanmeldt, helpt je wellicht om de stap te zetten:

1.       Aanmelden
Via ons cliëntportaal (zie menu) kun je je inschrijven bij de praktijk. Tijdens het digitaal inschrijven beantwoord je een aantal vragen die ons helpen om een beeld te krijgen van de klachten en wensen. Je mag deze vragen zo uitgebreid of summier invullen als je wilt en de inhoud komt direct veilig in ons systeem te staan. Na je inschrijving neemt een van de psychologen binnen een aantal werkdagen contact met je op om je informatie te geven om een intakegesprek te plannen en al je vragen te beantwoorden. Als je vragen hebt voor je je via het cliëntportaal wilt aanmelden, kun je ons natuurlijk bellen of mailen (let op met persoonlijke informatie i.v.m. privacy). 

Als je de zorg (deels) vergoed wilt krijgen door de verzekeraar, is het nodig om een verwijzing te vragen bij je huisarts. Als je huisarts akkoord is, krijg je een verwijsbrief. Deze moet een datum hebben van voor of op de dag van het intakegesprek om deze vergoed te krijgen. De meeste huisartsen verwijzen digitaal direct naar ons via beveiligde systemen als Zorgdomein/Zorgmail en van anderen krijg je zelf je brief. In het laatste geval kun je de brief zelf uploaden onder Documenten binnen ons cliëntportaal. Binnen het cliëntportaal kun je, vanaf je inschrijving, altijd je geplande afspraken en dossier inzien – we houden van open kaart. 

Vergeet niet je identiteitsbewijs (en verwijsbrief) mee te nemen naar je intakegesprek. We raden je aan om altijd even je zorgverzekeraar te bellen om te checken of je de afspraken bij ons volledig of deels vergoed krijgt (zie pagina ongecontracteerd).

2.       Intake
Het doel van een intakegesprek is om elkaar te leren kennen en te kijken wat we voor je kunnen betekenen. Dit gesprek duurt maximaal 90 minuten. Het intakegesprek start met het regelen van wat praktische zaken: de psycholoog controleert je ID, vraagt je om de verwijsbrief als je deze op papier hebt gekregen en legt je de algemene voorwaarden globaal uit (verwachtingen, afzeggen, facturatie, etc). Je kunt vragen stellen en misschien wil je ook meer weten over de persoon die tegenover je zit. Daarna stelt de psycholoog jou een hele hoop vragen, o.a. over je klachten, slaap, geschiedenis, opleiding, etc. Wanneer alle vragen zijn besproken, gaan we bespreken welke diagnose het best past bij jouw mentale klachten. Ook komen we met een voorstel over de behandeling. Wanneer je een intakegesprek hebt met en in behandeling komt bij Lidewij, de regiebehandelaar van de praktijk, ontmoet je alleen haar en zal zij de diagnose en het behandelplan direct aan je voorleggen. Wanneer je het intakegesprek hebt met een van de andere psychologen, dan zal deze na ongeveer een uur met jou gesproken te hebben kort in overleg gaan met Lidewij om de diagnose en het plan voor behandeling te bespreken. Hierna komt Lidewij kennis met je maken en bespreken we de diagnose en het plan voor behandeling met z’n drieën.  Lidewij zal als eindverantwoordelijke betrokken zijn en blijven bij je behandeling en tevens aanwezig zijn bij latere evaluaties tot overname. We nemen de bevoegdheden, wetgeving en kwaliteit tijdens jouw behandeling heel serieus en zonder regiebehandelaar (terecht) geen vergoeding vanuit de zorgverzekeraar. De psycholoog plant aan het eind van de intake een volgende afspraak met je in.

Het kan voorkomen dat we tijdens de intake vermoeden dat er bij jou sprake is van een onderliggende oorzaak van je klachten die we niet op basis van alleen een intakegesprek kunnen vaststellen. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn wanneer er een vermoeden is van ADHD of autisme. Dit zullen we direct open met je bespreken en je voorstellen om eerst meer onderzoek te doen voor het starten van een behandeling. Dit onderzoek noemen we diagnostiek.
Het kan ook voorkomen dat we geen diagnose kunnen stellen waar je vergoeding voor kunt krijgen van de zorgverzekeraar. Dit zullen we ook meteen aan je laten weten en met je bespreken of je vanuit eigen financiering verder wilt met een coachingstraject, wat wij tevens aanbieden. 

Hoog risico?
Soms komen we erachter dat je klachten te ernstig zijn om je bij ons te behandelen. Dan zullen we je huisarts contacten om te adviseren je naar de Specialistische GGZ te verwijzen en advies geven over welke instelling mogelijk past. Problematiek waar wij niet bij kunnen helpen is:  hoog risico/hoog complex (SGGZ), LVB, ernstige persoonlijkheidsproblematiek, ernstige eetstoornissen,  EPA, verwardheid/psychose, ernstige verslavingsproblematiek, complex trauma en wanneer je ergens anders in behandeling bent voor dezelfde problematiek. 

Geen klik?
Het intakegesprek is ook bedoeld om te zien of je je goed voelt bij Taboo Treatment en bij de behandelaar die je hebt gesproken. Het is helemaal oké om aan te geven als dit niet zo is, graag zelfs, want dan kunnen we snel gezamenlijk een oplossing bedenken.

Na de intake ontvang je van ons een behandelovereenkomst met daarin een samenvatting van de conclusies en doelen die we besproken en akkoord bevonden hebben tijdens de intake. Door akkoord te gaan met de behandelovereenkomst, ga je ook akkoord met onze algemene voorwaarden (die gepubliceerd staan op onze website, zie beneden). Daarnaast vragen we je voor en tijdens intake, als je een verwijsbrief hebt, of we de besproken informatie naar je huisarts mogen sturen, omdat zij jouw centrale zorgverlener zijn die alles kunnen overzien (ook in geval van nood).

3.       Diagnostiektraject: optioneel wanneer nodig
Wanneer we nog niet goed weten waar je klachten vandaan komen, stellen we tijdens de intake een diagnostiektraject voor. Dit kan bijvoorbeeld als we vermoeden dat er sprake is van ADHD of Autisme. Diagnostiektrajecten bestaan uit het afnemen van verschillende vragenlijsten en/of testen. Je kunt dit niet goed of fout doen; we willen alleen een goed beeld krijgen van jou om je beter te kunnen helpen, dus wees zo eerlijk mogelijk. Na het uitvoeren van het onderzoek gaan we intern overleggen om samen tot een goed overwogen diagnose en plan voor behandeling te komen. Deze leggen we vast in een verslag dat we met je bespreken en die je altijd terug kunt vinden in het cliëntportaal.
Heel soms komt het voor dat we het echt niet weten en we zullen dit altijd eerlijk met je bespreken.

4.       Behandeling
De behandelingen starten met het leren over de klachten of stoornis waar je mee worstelt. Herkennen en begrijpen helpt vaak al een hoop. De inhoud van de behandeling is afhankelijk van welke klachten je last hebt, de behandelmethode en je eigen behoeftes. Heb je bijvoorbeeld iets meegemaakt wat je dwars zit? Geef het aan en we maken er ruimte voor in het gesprek. Jij bent de expert van jezelf en wij zijn er jou te helpen in jouw traject.
De afspraken vinden wekelijks, soms tweewekelijks, plaats en duren ongeveer 45 minuten. Dit kan soms uitlopen tot maximaal een uur. Wanneer je klachten afnemen, plannen we minder frequent afspraken in of kun je direct stoppen als je dit wilt. We geven iedereen de tijd, maar behandelen nooit langer dan nodig.  
Als je behandeling is gestopt, maar de klachten komen terug, kun je je binnen een jaar vanaf de verwijsdatum weer opnieuw aanmelden zonder dat je terug hoeft naar de huisarts voor een verwijsbrief. Je hoeft je bij terugkeer absoluut niet bezwaard te voelen; dit gebeurt soms en we helpen je graag verder. Als het langer geleden is dan een jaar ben je ook van harte welkom, maar is een nieuwe verwijsbrief nodig als je de zorg (deels) vergoed wilt krijgen.

Regelmatig evalueren we tijdens behandelafspraken of we nog op de goede weg zijn of dat we het behandelplan moeten bijstellen. Lidewij als regiebehandelaar komt meestal bij het evaluatiemoment zitten om mee te denken als eindverantwoordelijke. Ook buiten de evaluaties of reguliere afspraken is zij bereikbaar voor je als er iets is dat je wilt bespreken.

Als je een afspraak moet afzeggen, bijvoorbeeld vanwege vakantie of ziekte, is dit geen probleem. We vragen je wel dit minimaal 24 uur van tevoren te doen, zodat we nog iemand anders kunnen helpen (zie tarieven voor voorwaarden).  Bij elke behandelafspraak mag je laten zien hoe je je voelt. Juist op dagen dat het even wat minder met je gaat, is het belangrijk om naar je afspraak te komen.

Aan het einde van elke maand ontvang je van ons, via beveiligde mail, een factuur voor alle afspraken die je hebt gehad. Deze dien je zelf in bij je zorgverzekeraar. Als je dit snel na ontvangst doet, betaalt de zorgverzekeraar je uit voordat je ons hoort te betalen. Wanneer je niet eerder gebruik hebt gemaakt van je verzekering dit jaar of begin januari, betaal je eigen risico.

5.       Afronding
Wanneer je klachten voldoende zijn afgenomen om zelf verder aan de slag te kunnen, ronden we je behandeling af. Je behandelaar geeft tijdig aan te denken aan afsluiting, zodat je kunt wennen aan het idee en de afrondende fase besproken kan worden. Natuurlijk mag je altijd zelf stoppen met behandeling als je het ons laat weten. Aan het einde van de behandeling bespreken we je ontwikkeling, hoe je voorkomt dat de klachten zich weer opbouwen en natuurlijk alles wat je hebt bereikt en waar je trots op bent.

Wil je meer weten over onze algemene voorwaarden? Zie onderaan de pagina.
Meer weten over de kosten? Zie tarieven.
Let op! We geven geen verklaringen af voor juridische en/of financiële doeleinden.

—————————————————————————————————————————————————————————–

Klachten

Ben je niet tevreden over de zorg bij ons? Dat vinden we heel vervelend. Als je klachten hebt, zijn dit de stappen:

Stap 1: bespreek je klachten of ontevredenheid met je behandelaar en/of met Lidewij, de praktijkhouden. Vaak geeft dit al veel opheldering. 

Stap 2: schakel een klachtenfunctionaris in via de LVVP, de beroepsvereniging waar we zijn aangesloten. 
Als we er samen niet uitkomen, kun je dan kun je een klachtenfunctionaris van de LVVP vragen om te bemiddelen. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en kiest geen partij. Het doel van de bemiddeling is om er samen uit te komen c.q. tot een oplossing te komen. Omdat het voor vrijgevestigde ggz-professionals ondoenlijk is om per praktijk een eigen klachtenfunctionaris te hebben, maakt de LVVP gebruik van de professionele klachtenfunctionarissen van Klacht&Company. Je kunt hier als cliënt van een LVVP-lid een beroep op doen. De klachtenfunctionarissen zijn zodanig getraind dat zij -naast de eerste klachtopvang- kunnen bemiddelen bij de afhandeling van jouw klacht.

Een klacht indienen gaat als volgt: 
1. Vul het klachtenformulier LVVP-klachtenformulier in. Deze vind je hier: https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/klachtenregeling-volwassenen/  
2. Mail het ingevulde formulier naar LVVP@klachtencompany.nl3. De klachtenfunctionaris neemt binnen 2 werkdagen contact met je op. Je kunt de klachtenfunctionaris ook zelf bellen: tel. (088) 234 16 06.