Professioneel statuut Taboo Treatment B.V.
Taboo Treatment B.V.
Herengracht 342-H
1016 CG Amsterdam
KvK: 88511960
T: 0643262143
E: info@tabootreatment.nl
W: www.tabootreatment.nl
Amsterdam, maart 2023
Eigenaar: kwaliteitsmanager LM Boersma
1. Inleiding
Met dit Professioneel Statuut wordt een nadere invulling gegeven aan de eis van
de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (hierna: ‘Wkkgz’) waarin een
zorgaanbieder wordt verplicht om te voorzien in een kwaliteitsstatuut met een
duidelijke verantwoordelijkheidstoedeling teneinde verantwoorde zorg bieden.
Het Professioneel Statuut geeft het kader aan waarbinnen de zorg binnen Taboo
Treatment B.V. wordt verleend en beschrijft de verantwoordelijkheden en
bevoegdheden van de zorgverlener. Het Professioneel Statuut geeft het
Professioneel Statuut de verhouding weer tussen de verplichtingen van de
zorgverlener en de verplichtingen van de organisatie. Het statuut Professioneel
Statuut is ongeacht discipline of positie van toepassing op professionals
werkzaam in of voor Taboo Treatment B.V. Het Professioneel Statuut wordt
gedeponeerd bij het GGZ-kwaliteitsstatuut, als bijlage bij het
kwaliteitsstatuut. Het kwaliteitsstatuut is daarmee onlosmakelijk verbonden met
het Professioneel Statuut evenals andere toepasselijke documenten uit het
kwaliteitssysteem.
Taboo Treatment
B.V. is een kleinschalige instelling voor ambulante geestelijke gezondheidszorg
in de regio Amsterdam. Wij behandelen mensen vanaf 18 jaar met lichte of matige
psychische problematiek. De hulpvraag van de cliënt is het uitgangspunt voor
het traject binnen de zorg en deze zijn medebepalend bij de zorgverlening. Waar
gewenst wordt het professioneel- en familiesysteem betrokken bij de behandeling
en wordt er samenwerking gezocht met ketenpartners. De professionals van Taboo
Treatment B.V. zijn hoogopgeleide psychologen met ruime ervaring binnen de geestelijke
gezondheidszorg, die zich richten op diagnostiek en behandeling. Wij volgen de
voor de doelgroep geschikte zorgstandaarden en de richtlijnen vanuit specifieke
beroepsverenigingen. De behandeling duurt zo kort als mogelijk en zo lang als
noodzakelijk. Door de wijze waarop we de zorg hebben ingericht, kunnen wij
continuïteit van zorg bieden en kunnen wij snel inspelen op behoeften van verwijzers
en cliënten. Taboo Treatment B.V. is een professionele organisatie waarin psychologen
hun eigen professionele verantwoordelijkheid kennen en binnen gestelde kaders
de ruimte krijgen hun werk zelf vorm te geven. Leidend principe is de positie
van professionals en zijn vastgelegd in wettelijke kaders waaronder in de Wet
BIG (Beroepen Individuele Gezondheidszorg). Een goede samenwerking is
vanzelfsprekend belangrijk voor goede zorg. Het professioneel statuut heeft tot
doel duidelijk te zijn over ieders bevoegdheden in de samenwerking.
2. Definities
Cliënt: Degene die een behandelingsovereenkomst zoals bedoeld in de Wet op de
geneeskundige behandelovereenkomst (hierna: ‘WGBO’) heeft met Taboo Treatment
B.V. en door de zorgverlener wordt behandeld.
Zorgverlener: De professional, die beroepsmatig diagnostiek, begeleiding of
behandeling aan een cliënt van Taboo Treatment B.V. verleent. De professional
moet hiervoor voldoen aan kwaliteitseisen.
Professionele autonomie: Met professionele autonomie wordt bedoeld dat de
zorgverlener de zorgverlener zonder inmenging van derden en zonder preventief
toezicht van Taboo Treatment B.V., in de individuele hulpverlener-cliëntrelatie
als professional behandeling geeft aan de cliënt. Daarbij handelt de
zorgverlener conform zijn professionele standaard (o.a. de door de
beroepsverenigingen of specialismeleiders gestelde normen, beschreven in
protocollen, richtlijnen en standaarden en de jurisprudentie). Aan het hebben
van professionele autonomie is de verplichting gekoppeld desgevraagd rekenschap
af te leggen over het eigen handelen op de daarvoor relevante niveaus.
Zorgaanbieder: De rechtspersoon bij wie de professional in dienst is en die
partij is bij de arbeidsovereenkomst of de overeenkomst van opdracht en de
behandelingsovereenkomst, oftewel Taboo Treatment B.V.
Behandeling: Het geheel van activiteiten in het kader van preventie,
diagnostiek, behandeling, begeleiding en nazorg.
Behandelingsovereenkomst: Overeenkomst tussen de cliënt en Taboo Treatment B.V.
op grond van de WGBO.
Behandelplan: Het met de cliënt afgesproken en schriftelijk vastgelegde
individuele behandelplan dat conform de wettelijke eisen zoals vastgelegd in
WGBO beschrijft welk aanbod de cliënt ontvangt naar aanleiding van zijn
hulpvraag.
3. Juridische
kaders
Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (‘Wkkgz’)
De zorgaanbieder is op basis van de Wkkgz verplicht goede en veilige zorg te
leveren, over een klachtenregeling en een klachtenfunctionaris te beschikken en
zich aan te sluiten bij een geschilleninstantie. De zorgaanbieder moet een of
meer onafhankelijke functionarissen aanwijzen die klachten afhandelen. De
zorgaanbieder dient binnen zes weken met een oordeel over de klacht te komen.
Klagers kunnen in beroep gaan bij een externe geschilleninstantie die bindend
kan adviseren en een vergoeding van geleden schade kan toekennen tot € 25.000,
-. De Wkkgz valt onder het toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ).
Wet op de
geneeskundige behandelingsovereenkomst (‘WGBO’)
Deze wet bevat met name
de plichten van de zorgverlener ten aanzien van de cliënt. De zorgverlener is
degene die namens de instelling optreedt richting cliënt. De zorgverlener
voldoet aan de eisen die de wet stelt. De instelling is op grond van deze wet
aansprakelijk voor fouten in de zorgverlening, ongeacht waar en door wie de
fout in de instelling is gemaakt.
Wet op de
beroepen in de individuele gezondheidszorg (‘Wet BIG’)
De Wet BIG heeft als doel de kwaliteit van de beroepsuitoefening te waarborgen
en cliënten te beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen. De wet
geeft een aantal beroepen titel- bescherming, regelt deskundigheidsgebieden en
beschrijft de (aan bepaalde beroepsgroepen) voorbehouden handelingen. De
tuchtrechter is bevoegd het handelen van BIG-geregistreerden te toetsen. Taboo
Treatment B.V. Professioneel Statuut Juli 2021 5 Wettelijke aansprakelijkheid
beroepsuitoefening In de CAO GGZ is in Hoofdstuk 3 geregeld dat de persoonlijke
burgerrechtelijke aansprakelijkheid van de werknemer in de uitoefening van zijn
functie door de werkgever (verplicht) verzekerd wordt; de werkgever vrijwaart
de werknemer voor aansprakelijkheid ter zake en ziet af van de mogelijkheid van
regres op de werknemer. Indien er geen sprake is van een loondienstverband,
dient de zorgverlener zich zelfstandig tegen beroeps- en
bedrijfsaansprakelijkheid te verzekeren en verzorgt de organisatie een
secundaire aansprakelijkheidsverzekering.
Wet
toetreding Zorgaanbieders (‘WTZA’)
De WTZA heeft als hoofddoel het verbeteren van de kwaliteit van zorg. De
Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt hierop toezicht.
Algemene Verordening Gegevensbescherming
(‘AVG’)
De AVG is een Europese
verordening die gericht is op het beschermen van persoonsgegevens. Ze richt
zich onder andere op een zorgvuldige omgang met bijzondere persoonsgegevens
waaronder medische gegevens. De AVG verplicht zorginstellingen o.a. om de
rechten van cliënten te waarborgen, zoals bijvoorbeeld recht op inzage,
afschrift of verwijdering van het dossier/persoonsgegevens.
4.
Verantwoordelijkheden, bevoegdheden en onderlinge verhoudingen
4.1 Directeur-Grootaandeelhouder (DGA)
Taboo Treatment B.V. wordt bestuurd door een DGA die uitdien hoofde
eindverantwoordelijk is voor het bieden van kwalitatief goede zorg. Deze zorg
dient veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht te zijn. De zorg dient
tijdig te worden verleend en afgestemd te zijn op de reële behoefte van de cliënt.
De DGA zorgt ervoor dat dat volgende zaken binnen Taboo Treatment B.V. geregeld
zijn:
• Zorgverleners zijn bevoegd en bekwaam. Ze behandelen volgens zorgstandaarden
en beroepsrichtlijnen en houden hun deskundigheden op peil.
• Taboo Treatment B.V. biedt zorg aan volgens de uitgangspunten van ‘gepast
gebruik’, waarmee o.m. wordt bedoeld dat de zorg niet onnodig belastend,
intensief en kostbaar wordt uitgevoerd.
• De effectiviteit van de behandeling wordt regelmatig gemeten.
• Behandelingen worden afgesloten wanneer er onvoldoende gezondheidswinst wordt
behaald.
4.2 De zorgverlener
De zorgverleners hebben verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden
voortvloeiend uit het deskundigheidsgebied waarvoor zij zijn opgeleid. Zij
horen binnen de grenzen van het eigen ‘kennen en kunnen’ te blijven. Het
deskundigheidsgebied van geregistreerde hulpverleners is in de wet BIG nader
omschreven. Er kunnen zich bepaalde noodsituaties voordoen waarbij noodzakelijk
professioneel handelen buiten deze grenzen te rechtvaardigen is, maar ook hier
geldt ‘transparant tijdens’ en ‘toetsbaar achteraf’.
– Als een BIG geregistreerde professional tekortschiet kan hij in juridische
zin ter verantwoording geroepen worden door het tuchtcollege, de inspectie
en/of de civiele- en/of de strafrechter.
– Als een niet-BIG geregistreerde hulpverlener tekortschiet kan hij worden
aangesproken door de inspectie en/of de civiele- en/of strafrechter. Wanneer de
zorgverlener op basis van een arbeidsovereenkomst in dienst is bij Taboo
Treatment B.V., kan deze tevens als werknemer binnen het arbeidsrecht
aangesproken worden op zijn handelen. Wanneer de professional op basis van een
freelance overeenkomst / overeenkomst van opdracht werkzaam is voor Taboo
Treatment B.V., kan de professional als opdrachtnemer binnen het civiele recht
worden aangesproken. De zorgverlener houdt zich aan de taken zoals, op basis
van de arbeidsovereenkomst, freelanceovereenkomst of overeenkomst van opdracht,
is overeengekomen met Taboo Treatment B.V. Hij/zij voert taken uit in relatie
tot de cliënt zoals vastgelegd in het individuele behandel- of
begeleidingsplan, in overeenstemming met de geldende professionele standaard en
de binnen Taboo Treatment B.V. vastgestelde protocollen. Zodra de grens van het
eigen ‘kennen en kunnen’ in zicht komt, heeft de zorgverlener de
verantwoordelijkheid om tijdig een ter zake meer deskundige
collega-professional in te schakelen. Dit kan variëren van het vragen om een
consult tot en met het overdragen van de behandelverantwoordelijkheid aan een
andere professional. De zorgverleners zijn zelfstandig verantwoordelijk voor
het op peil houden van hun deskundigheid en registratie conform de richtlijnen
van de betreffende beroepsgroep. Binnen Taboo Treatment B.V. worden aan
werknemers mogelijkheden geboden voor deskundigheidsbevordering en
vakinhoudelijke verdieping. Monitoring vindt, bij werknemers, plaats binnen de
systematiek van jaar- en beoordelingsgesprekken.
4.3 Monodisciplinaire
samenwerking
Binnen de generalistische basis-ggz is een monodisciplinaire behandeling
mogelijk als dat wenselijk, aangewezen of verantwoord is. De verschillende
disciplines dienen hun deskundigheid en activiteiten doelmatig in te zetten.
Uitgangspunt is dat zij elkaar aanvullen en overlapping zo veel mogelijk wordt
vermeden. In de onderlinge samenhang zijn de professionals verantwoordelijk
voor het totaalproduct van de behandeling. De verantwoordelijkheid voor de
coördinatie van de zorg wordt hieronder bij ‘regiebehandelaar’ beschreven. Monodisciplinair
samenwerken doet niets af aan normen of regels voor het handelen van iedere
individuele beroepsbeoefenaar. Eenieder heeft een eigen verantwoordelijkheid,
een verantwoordelijkheid om samen te werken en een verantwoordelijkheid jegens
de instelling. Om monodisciplinaire samenwerking optimaal tot zijn recht te
laten komen, is o.a. deelname aan het Monodisciplinair Overleg (MDO) niet
vrijblijvend. Professionals zullen bevorderen dat deelname hieraan optimaal is.
4.4
(Behandel-)verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid
4.4.1 Algemeen
Onder verantwoordelijkheid verstaan we de plicht verantwoording of rekenschap
af te leggen. Het begrip verantwoordelijkheid is nauw verbonden met het begrip
aansprakelijkheid. Degene die verantwoordelijkheid draagt, dient ook voor de
gevolgen van zijn handelen aansprakelijk te zijn, respectievelijk aansprakelijk
te kunnen worden gesteld. Behandelverantwoordelijkheid betekent dat de
behandelaar op grond van zijn specifieke deskundigheid en beroepscode een eigen
beslissingsbevoegdheid heeft t.o.v. de cliënt: de eigenstandige
verantwoordelijkheid van de professional. Dit betreft (het nalaten van)
handelingen of gedragingen die direct samenhangen met de beroepsuitoefening.
Het handelen van de professional wordt intern getoetst door de organisatie
(bijvoorbeeld bij kwaliteitsaudits) en extern door verschillende organen als de
inspectie, klachtencommissie of rechtbank. Er wordt getoetst aan wet- en
regelgeving, professionele richtlijnen en aan normen en regels uit de
protocollen en richtlijnen van Taboo Treatment B.V., waar behandeltaken en
behandelverantwoordelijkheden niet los van elkaar kunnen worden gezien.
Nadrukkelijk geldt de grondregel dat de verantwoordelijkheid van de ene
beroepsuitoefenaar die van de andere niet zonder meer wegneemt.
Verantwoordelijkheid van de ene zorgverlener houdt niet zonder meer op waar die
van de andere begint. Elke individuele behandelaar, mits bevoegd en bekwaam,
heeft aldus een eigen behandelverantwoordelijkheid ten aanzien van de cliënt
respectievelijk het cliëntsysteem, maar elke individuele behandelaar heeft
tevens de plicht binnen de genoemde kaders te handelen. De eigen
verantwoordelijkheid – inherent aan de eigen professie – is niet overdraagbaar.
De individuele behandelaar is aanspreekbaar op zijn doen en laten (respectievelijk
nalaten) door de cliënt, de organisatie en externe (toetsende) instanties.
4.4.2 Rol
regiebehandelaar
De regiebehandelaar is degene die het zorgproces coördineert en fungeert als
eerste aanspreekpunt voor de cliënt en zijn naasten en/of wettelijk vertegenwoordiger.
Om als regiebehandelaar op te kunnen treden moet de zorgverlener aan alle
volgende voorwaarden voldoen:
– Academische opleiding of daarmee vergelijkbaar niveau, welke onderworpen is
aan een systeem van accreditatie en heraccreditatie en/of voorziet in gerichte
bij- en nascholing (NLQF7)
– Geldige BIG-registratie
– Relevante werkervaring
– Periodieke deelname aan een vorm van intervisie en intercollegiale toetsing
Binnen de generalistische basis ggz van Taboo Treatment B.V. kunnen de volgende
professionals regiebehandelaar zijn:
– GZ psycholoog
– Klinisch psycholoog
– Psychotherapeut
Momenteel heeft Taboo Treatment B.V. één regiebehandelaar. Wanneer er meerdere
werkzaam zijn in de toekomst, zal de uiteindelijke keuze voor een regiebehandelaar
wordt gemaakt in overleg met de cliënt en vastgelegd in het behandelplan. Bij
een wisseling van de regiebehandelaar en bij een te voorzien tijdelijke
afwezigheid, is de overdragende regiebehandelaar verantwoordelijk voor een
goede overdracht van alle gemaakte afspraken en legt deze vast in het EPD. De
taken en verantwoordelijkheden van de regiebehandelaar zijn als volgt:
– De regiebehandelaar heeft altijd direct contact met de cliënt voor de
uitoefening van zijn taken gedurende de gehele behandeling.
– Hij/zij is verantwoordelijk voor het (doen) vaststellen van de diagnose. Het
is hierbij mogelijk dat delen van het intake/diagnostische proces door anderen
dan de regiebehandelaar worden verricht.
– Hij/zij heeft een wezenlijk aandeel in de inhoudelijke behandeling. Hij zorgt
ervoor dat, zo veel als mogelijk in samenspraak met de cliënt, er een
behandelplan wordt opgesteld.
– Hij/zij draagt er zorg voor dat het behandelplan wordt uitgevoerd.
– De regiebehandelaar weet zich overtuigd van de bevoegdheid en bekwaamheid van
de medebehandelaars in relatie tot de zelfstandige uitvoering van het deel van
de behandeling waarvoor zij verantwoordelijk zijn.
– De regiebehandelaar ziet erop toe dat de dossiervoering voldoet aan de
gestelde eisen. Andere betrokken professionals hebben een eigen
verantwoordelijkheid in de adequate dossiervoering.
– De regiebehandelaar laat zich informeren door medebehandelaars en andere bij
de behandeling betrokken professionals, zo tijdig en voldoende als noodzakelijk
is voor een verantwoorde behandeling van de cliënt. De regiebehandelaar toetst
of de activiteiten van de anderen bijdragen aan de behandeling van de cliënt en
passen binnen het door de regiebehandelaar vastgestelde behandelplan.
– De regiebehandelaar en medebehandelaars treffen elkaar in persoonlijk contact
en in teamverband met de daartoe noodzakelijke frequentie (ook telefonisch en
via beeldbellen), op geleide van de problematiek/vraagstelling van de cliënt.
– De regiebehandelaar draagt zorg voor goede communicatie met de cliënt over
het beloop van de behandeling in relatie tot het behandelplan.
– De regiebehandelaar toetst tussentijds en aan het eind van de behandeling of
en in welke mate de concreet omschreven behandeldoelen zijn bereikt.
– Hij/zij draagt er zorg voor dat het behandelplan, indien nodig, wordt
bijgesteld.
– Hij/zij draagt er zorg voor dat de verrichtingen of activiteiten van alle
zorgverleners die beroepshalve bij de behandeling van de cliënt zijn betrokken,
op elkaar zijn afgestemd.
– Wanneer meerdere zorgaanbieders bij de behandeling zijn betrokken, spant
hij/zij zich in voor een goede onderlinge samenwerking en afstemming, met
toestemming van de cliënt.
– Hij/zij bespreekt met de cliënt de resultaten van de behandeling en de
mogelijke vervolgstappen.
– Hij/zij ziet erop toe dat als de cliënt gebruik maak van zijn rechten op het
gebied van inzage, kopie, aanpassing of verwijderen dossier, dit adequaat wordt
uitgevoerd.
– Hij/zij voorziet de verwijzer en
eventuele vervolgbehandelaar van relevante informatie, tenzij de cliënt
hiertegen bezwaar maakt.
– Hij/zij autoriseert de beëindiging van de behandelovereenkomst volgens de
NZa-regelgeving.
4.4.3 Rol (mede)behandelaar
De behandelaar is de professional die uitvoering geeft aan (een deel van) de
behandeling, verantwoordelijkheid draagt voor zijn/haar eigen handelen, en
(indien de behandelaar niet tevens de regiebehandelaar is) binnen de kaders van
de behandeling als door de regiebehandelaar aangegeven werkt. Hij/zij handelt
in overeenstemming met de voor hem/haar geldende professionele
(wetenschappelijke) standaarden. Hij/zij voert (zijn/haar aandeel in) de
behandeling uit zoals vooraf vastgelegd in het behandelplan en conform geldende
wet- en regelgeving. Wanneer (een deel van) de behandeling niet door de
regiebehandelaar wordt uitgevoerd, voorzien de behandelaar hem/haar regelmatig
en op tijd van (nieuwe) informatie, zodat hij/zij zijn/haar
verantwoordelijkheid kan waarmaken. Dit vindt in ieder geval plaats op nader
vast te stellen momenten tijdens het behandelproces, zoals bij de evaluatie of
beëindiging van de behandeling.
5. Het
zorgproces
Na aanmelding worden de cliënten toegewezen aan een regiebehandelaar, deze heeft
de regie over het intakeproces. Tijdens de intakefase vindt de diagnostiek
plaats en is de regiebehandelaar voor de cliënt het centrale aanspreekpunt. De
regiebehandelaar is verantwoordelijk voor het (doen) vaststellen van de
diagnose als uitkomst van de intake. Het is mogelijk dat delen van dit proces
door andere behandelaren worden verricht. Uiteraard kan nadere diagnostiek ook
in later stadium plaatsvinden. Er wordt een behandelplan opgesteld in overleg
met cliënt en indien mogelijk met zijn naastbetrokkenen waarbij altijd de
regiebehandelaar degene is die het behandelplan vaststelt. De cliënt wordt
voorgelicht over de diagnose en wat dit betekent alsmede over de verschillende
behandelopties met te verwachten effect en eventuele bijeffecten en wie wat doet.
Ook de behandelverantwoordelijkheid en de verdeling van taken wordt vastgelegd
in het behandelplan. De verwijzer wordt, bij toestemming van de cliënt, op de
hoogte gesteld van de diagnostiek, het behandelplan, relevante evaluaties en de
afsluiting van de behandeling. Dit is de verantwoordelijkheid van de
regiebehandelaar.
6. Specifieke
bepalingen
6.1 Organisatie
De DGA van Taboo Treatment B.V. kan met inachtneming van dit Professioneel
Statuut regels vast- stellen aangaande het doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht
verlenen van zorg. De DGA van Taboo Treatment B.V. zal de professionele
autonomie van de zorgverleners respecteren en waarborgen. De DGA van Taboo
Treatment B.V. verschaft de noodzakelijke materiële en personele voorzieningen
en schept organisatorische kaders en systemen, noodzakelijk voor een passende
professionele beroepsuitoefening. Deze voorzieningen zullen op een zodanig peil
worden gehouden dat een doeltreffende, doelmatige en cliëntgerichte zorg
gewaarborgd blijft. De DGA van Taboo Treatment B.V. blijft bij afwezigheid van
de zorgverlener(s) door ziekte, verlof of vakantie verantwoordelijk voor de
continuïteit van de zorg voor de cliënt die een behandelovereenkomst heeft met
de instelling. De zorgverleners dragen zorg voor een zodanige regeling van
vakantie en verlofdagen dat de kwaliteit van de zorg voor cliënten zoveel
mogelijk gewaarborgd is.
6.2
Zorgverlening/behandeling
De zorgverlener zal de cliënt in begrijpelijke taal informatie verstrekken over
de behandeling van de cliënt. De zorgverlener begint de behandeling slechts na
toestemming van de cliënt. Indien de zorgverlener gegronde redenen heeft de
behandeling van een cliënt niet op zich te nemen of af te breken, dan overlegt
hij/zij dit met de regiebehandelaar. De zorgverlener zorgt voor een goede
overdracht van cliënten. De zorgverlener zal medewerking verlenen aan het tot
stand komen en implementeren van (zorginhoudelijke) richtlijnen en protocollen.
De zorgverlener behandelt de cliënt onder zijn/haar persoonlijke
verantwoordelijkheid, binnen de grenzen van de wet, zijn/haar bekwaamheid en de
professionele standaard, maar ook binnen de door de instelling vastgestelde protocollen
en richtlijnen zoals het kwaliteitsstatuut.
6.3
Escalatieprocedure
In het geval dat regiebehandelaar en medebehandelaars niet tot overeenstemming
kunnen komen over de inhoud en uitvoering van het behandelplan, wordt gehandeld
conform een uniforme escalatieprocedure. De eerste stap is het voorleggen van
het geschil aan een collega regiebehandelaar. De tweede stap is escalatie naar
de DGA.
Dit professioneel statuut is onderdeel van het kwaliteitsstatuut en wordt jaarlijks
geëvalueerd en geactualiseerd.
